Google Analytics

Google Analytics som mätredskap vid digital annonsering

Sedan länge så har Google Analytics varit ett bra system att implementera I sina hemsidor för att hålla koll på vilka som besöker dig. Hur länge det stannar och varifrån de kommer när du landar på din hemsida eller landningssida. För alla de som annonserar med Google Adwords, så kan naturligtvis Google Analytics också användas, även om det kanske inte alltid har lika stor effekt där då Google Adwords redan har ett system inbyggt att ta hand om dessa analyser. Det finns dock många olika andra sätt att annonsera på nätet, som inte kan kopplas till de analyser som redan finns i Google Adwords, och där kan då Google Analytics komma väl till pass.

Detta är Google Analytics

För att enkelt beskriva vad Google Analytics är så fungerar detta som ett mätredskap på antalet organiska besökare och antalet betalda besökare du har på dina hemsidor. Genom att skapa ett konto samt implementera en liten bit kod i varje sida som du vill ha besöksinformation om så kan du få mycket tydlig information om hur många som besöker dig, hur ofta samt hur länge de stannar vid varje besök. Genom att denna information gå att få kan Google Analytics även användas för att mäta hur många besökare som kommer till din sida från dina digitala annonseringar.

Naturligtvis så kommer finns det verktyg att mäta antalet besök och antalet klicka med I Twitter, Facebook och Bing också, men vid användande av Google Analytics fullt ut kommer du att få en analys av allt som händer på ett mycket mera komplett sätt. Här kan du se från vilken av dina annonser dina besökare kommer, samt sammanställa och jämföra olika annonskampanjer och på så sätt få ett klarare begrepp om var du måste sätta in mera kraft för att uppnå resultat. Du får även ett tydligt svar på var dina annonser fungerar, och då en tydlig indikation på att du kan öka din annonsbudget för att uppnå högre och bättre resultat. Det finns många olika system och program för att utföra dessa analyser. Vissa gör det bättre medan andra gör det sämre. Google Analytics är ett gratis system för analysering av webbtrafik och kan faktiskt även jämföras till det bättre med många av de betalfunktioner som finns.