Google Adwords

Detta är Google Adwords

Google Adwords är ett system som Google har utvecklat där du kan få hjälp med att marknadsföra dina produkter eller tjänster i Google sökmotor och dess anslutna sidor. Detta kan du göra genom att placera textannonser som kommer att när människor söker på de valda fraser som är relaterade till dina annonser och erbjudanden. Dina annonser i Google Adwords kommer att visas som sponsrade länkar. Google Adwords är ett PPC-system, vilket betyder att du betalar per klick. Med det menas att du själv kan bestämma hur, när och var dina annonser ska visas samt hur mycket du vill betala för varje besökare som klickar på någon av dina annonser på Google Adwords.

När du annonserar med Google Adwords så kommer din annons att bestå av en huvudrubrik, två korta rader med informative text samt en url som länkar till den sida med produkt eller Tjänst där du vill få till en konvertering. Den annons som du skapar kommer att visas på de sidor i Googles serp som du väljer att den ska visas på baserat på dina valda sökord eller fraser. Dina annonser kommer att visas antingen ovan eller vid sidan av de organiska sökresultaten som sponsrade länkar. När du annonserar med Google Adwords ska du tänka på att 87 procent av alla som söker på nätet enbart kikar på resultaten av sin sökning på första sidan. Därför ar det viktigt att du hamnar där med dina annonser, så att du får ut de reslultat du önskar av din annonsbudget.

Så här fungerar Google Adwords

Att säga att annonsering med Google Adwords är enkelt är förmodligen att ta i, och att säga att det är svårt är heller inte sant. Det enda du måste veta är hur stor du vill att din annonsbudget skall vara, och sedan välja en budstrategi som motsvarar de funktioner som du önskar uppnå. Genom detta så har du kommit långt, samt att du också naturligtvis behöver dra nytta av andra verktyg såsom konverteringsoptimering och programmatic display annonsering som kommer att vara två av de bästa verktygen för att få ut det mesta av dina annonskampanjer på längre sikt. Genom att ha rätt information i dina annonser, samt kunskapen att optimera dessa så att du visas för rätt personer vid rätt tillfällen så är det inte antalet klick som kommer att vara avgörande, utan hur mycket du är villig att lägga på dina annonsbudget för att uppnå önskade resultat.