Det nya sättet att effektivisera digital annonsering heter programmatic display ads
Förmodligen så har du redan hört talas om den stora hypen runt programmatic advertising. Detta sätt att annonsera beräknas redan nu att stå för cirka 50 procent av alla försäljningar via digital annonsering fram till 2018. Kanske har du redan provat konceptet i en nyligen lanserad annonskampanj, då du lärt dig att detta är framtiden för alla annonsering på nätet. En del är snabba att hoppa på nya typer av annonsering medan andra inte har någon som helst aning om vad det är, hur det fungerar eller vilka fördelar som finns med denna typ av annonsering. Har du inte redan kunskapen om denna nya revolutionerande genre inom digital annonsering, så kan du få lite mera insikt i hur det fungerar här.
Programmatic Display Ads i ett nötskal
Denna nya och effektiva typ av digital annonsering automatiserar valet av var dina annonser kommer att placeras genom att använda sig av AI (Artificial Intelligence), och real time bidding (RTB). Detta kan användas för såväl online display, mobil och video kampanjer, och är även på väg att bana sin väg in till TV och social media. Programmatic display ads är inte bara ett nytt sätt att annonsera utan blir också ett redskap för att maximera return on investment (ROI) för din annonseringsbudget. Genom att använda AI och en stor del av din tidigare kunskap om din egen annonsering så kan programmatic display ads mera precist träffa rätt målgrupp vid rätt tidpunkt för att leverera ett ökat antal konverteringar.
När du använder manuell annonsering i dina annonskampanjer så är risken större att du blåser mera av din annonsbudget på dåliga val. Här måste du själv vara den som ändrar din riktning på din kampanj innan det är för sent, och detta kan vara både svårt och uppta mycket tid. Genom att använda programmatic display ads så kan du här mata in information om din kampanj, vilka mål du har samt de performance indicators (KPI) som finns. Efter detta kommer din kampanj att ta fart. Det hela kommer att starta i en mindre skala med en prediktiv analys, för att därifrån växa utifrån den bas och uppgifter som lämnats. Detta får inte bara varumärke och dess KPI att växa snabbare, utan resultetrar också i att dina annonskampanjer kommer att påvisa en lägre summa av bortkastat kapital.