Konverteringsoptimering

När du vill ha bättre resultat på försäljning gäller konverteringsoptimering

Det har under manga år talats om hur viktigt det är att anpassa sin webbutik, hemsida eller annonsering. Till att skapa ett budskap som leder till en handling eller ett direkt köp. Varje köp eller handling som utförs genom att besökaren läser information direkt på hemsidan, eller genom en annonskampanj kallas för en konvertering. När du vill uppnå högre resultat gällande just konverteringar finns det idag något som kallas för konverteringsoptimering (CRO), som när det brukas på rätt sätt kan leda till mycket bra resultat.

Detta är konverteringsoptimering

Vad som menas när det talas om konvertering är helt enkelt när en besökare utför den handling som du vill att de ska göra för att du ska uppnå det önskade resultatet. Det kan vara att registrera sig för ett nyhetsbrev, skapa ett konto, ladda ned något eller genomföra ett köp av en produkt eller tjänst. Det är när du på bästa sätt försöker att se till alla aspekter som gör att din besökare ska utföra någon av dessa handlingar som du utför konverteringsoptimering. Vad du än vill att dina besökare ska utföra, så är det steget till den handlingen som du ska presentera och optimera på bästa tänkbara sätt.

Olika vägar att gå för att uppnå en effektiv konverteringsoptimering

Som introduktion så är konverteringsoptimering en metod att använda analytiska uppgifter och tidigare feedback från besökare för att öka effekten av informationen på din hemsida. En enklare förklaring av detta fenomen är att konverteringsoptimering tar reda på varför dina besök inte leder till handling och ser till att finna en lösning på problemet. För att förenkla förklaringen av konverteringsoptimering ännu mera:

I konverteringsoptimering ingår:

  • En strukturerad och systematisk väg att bidra till ökade resultat av din hemsida.
  • Information utifrån. Speciellt då analytisk information och feedback från användare.
  • Definiering av din hemsidas unika mål och behov (KPIs).
  • Användandet av befintlig trafik och konsten att få ut det mesta av den.

I konverteringsoptimering ingår inte:

  • En bas grundad på dina gissningar, känsla eller vad alla andra redan gör.
  • Att lyssna på den högst betalda personens åsikter.
  • Att få så manga besökare som möjligt, oavsett hur det går med kvaliteten på handlingen

Detta uppnår du med konverteringsoptimering

Genom att utföra denna relativt enkla procedur som egentligen är något som verkligen hör till att ha kunskap och ta hand om sitt företag, så kommer du genom konverteringsoptimering uppnå en högre conversion rate. Som ett exempel så har du 5000 besökare, och 50 av dessa utför den önskade handlingen. Då har du en conversion rate på 1 procent. Vilket som är en bra siffra för dig och ditt företag beror på vilken kategori du arbetar inom samt vilken vinst du har per handling.